Послание Иеремии
-
Список послания, которое послал Иеремия к пленникам, отводимым в Вавилон царем Вавилонским, чтобы возвестить им, что́ повелено ему Богом.
-
За грехи, которыми вы согрешили пред Богом, будете отведены пленниками в Вавилон Навуходоносором, царем Вавилонским.
-
Войдя в Вавилон, вы пробудете там многие годы и долгое время, даже до семи родов; после же сего Я выведу вас оттуда с миром.
-
Теперь вы увидите в Вавилоне богов серебряных и золотых и деревянных, носимых на плечах, внушающих страх язычникам.
-
Берегитесь же, чтобы и вам не сделаться подобными иноплеменникам, и чтобы страх пред ними не овладел и вами. Видя толпу спереди и сзади их поклоняющеюся перед ними, скажите в уме: «Тебе должно поклоняться, Владыко!»
-
Ибо Ангел Мой с вами, и он защитник душ ваших.
-
Язык их выстроган художником, и сами они оправлены в золото и серебро; но они ложные, и не могут говорить.
-
И как бы для девицы, любящей украшение, берут они золото, и приготовляют венцы на головы богов своих.
-
Бывает также, что жрецы похищают у богов своих золото и серебро и употребляют его на себя самих;
-
уделяют из того и блудницам под их кровом; украшают богов золотых и серебряных и деревянных одеждами, как людей.
-
Но они не спасаются от ржавчины и моли, хотя облечены в пурпуровую одежду.
-
Обтирают лице их от пыли в капище, которой на них очень много.
-
Имеет и скипетр, как человек – судья страны, но он не может умертвить виновного пред ним.
-
Имеет меч в правой руке и секиру, а себя самого от войска и разбойников не защитит: отсюда познается, что они не боги; итак, не бойтесь их.
-
Ибо, как разбитый сосуд делается бесполезным для человека, так и боги их.
-
После того, как они поставлены в капищах, глаза их полны пыли от ног входящих.
-
И как у нанесшего оскорбление царю заграждаются входы в жилье, когда он отводится на смерть, так капища их охраняют жрецы их дверями и замками и засовами, чтобы они не были ограблены разбойниками;
-
зажигают для них светильники, и больше, нежели для себя самих, а они ни одного из них не могут видеть.
-
Они как бревно в доме; сердца их, говорят, точат черви земляные, и съедают их самих и одежду их, – а они не чувствуют.
-
Лица их черны от курения в капищах.
-
На тело их и на головы их налетают летучие мыши и ласточки и другие птицы, лазают также по ним и кошки.
-
Из этого уразумеете, что это не боги; итак, не бойтесь их.
-
Если кто не очистит от ржавчины золота, которым они обложены для красы, то они не будут блестеть; и когда выливали их, они не чувствовали.
-
За большую цену они куплены, а духа нет в них.
-
Безногие, они носятся на плечах, показывая чрез то свою ничтожность людям; посрамляются же и служащие им;
-
потому что, в случае падения их на землю, сами собою они не могут встать; также, если бы кто поставил их прямо, не могут сами собою двигаться и, если бы кто наклонил их, не могут выпрямиться; но как перед мертвыми полагают перед ними дары.
-
Жертвы их жрецы продают и злоупотребляют ими; равно и жены их часть из них солят, и ничего не уделяют ни нищему, ни больному.
-
К жертвам их прикасаются женщины нечистые и родильницы. Итак, познав из сего, что они не боги, не бойтесь их.
-
Как же назвать их богами? женщины приносят жертвы этим серебряным и золотым и деревянным богам.
-
И в капищах их сидят жрецы в разодранных одеждах, с обритыми головами и бородами и с непокрытыми головами:
-
ревут они с воплем пред своими богами, как иные на поминках по умершим.
-
Некоторые из одежд их жрецы берут себе и одевают ими своих жен и детей.
-
Если испытывают от кого-либо злое или доброе, не могут воздать; не могут поставить царя, ни низложить его.
-
Равно ни богатства, ни даже мелкой медной монеты они не могут дать. Если кто, обещав им обет, не исполнил бы его, не взыщут.
-
От смерти человека не избавят, ни слабейшего у сильного не отнимут;
-
человеку слепому не возвратят зрения; человеку в нужде не помогут;
-
вдове не окажут сострадания, и сироте не сделают добра.
-
Камням из гор подобны эти боги деревянные и оправленные в золото и серебро, – и служащие им посрамятся.
-
Как же можно подумать или сказать, что они боги?
-
К тому же сами Халдеи обращаются с ними непочтительно: они, когда увидят немого, не могущего говорить, приносят его к Ваалу и требуют, чтобы он говорил, как будто он может чувствовать.
-
И не могут они, заметив это, оставить их, потому что не имеют смысла.
-
Женщины, обвязавшись тростниковым поясом, сидят на улицах, сожигая курение из оливковых зерен.
-
И когда какая-либо из них, увлеченная проходящим, переспит с ним, – попрекает своей подруге, что та не удостоена того же, как она, и что перевязь ее не разорвана.
-
Все, совершающееся у них, ложно. Посему как можно думать или говорить, что они боги?
-
Устроены они художниками и плавильщиками золота; не чем иным они не делаются, как тем, чем желали их сделать художники.
-
И те, которые приготовляют их, не бывают долговечны;
-
как же сделанные ими могут быть богами? Они оставили по себе ложь и срам своим потомкам.
-
Когда постигают их война и бедствия, жрецы совещаются между собою, где бы им скрыться с ними.
-
Как же не понять, что те не боги, которые самих себя не спасают ни от войн, ни от бедствий?
-
Так как они деревянные и оправленные в золото и серебро, то можно познать, что они ложь; всем народам и царям сделается ясным, что это не боги, а дела рук человеческих, и в них нет никакого действия божественного.
-
Кому же после сего не понятно, что они не боги?
-
Царя стране они не поставят, дождя людям не дадут;
-
суда не рассудят, обидимого не защитят, будучи бессильны,
-
как воро́ны, находящиеся между небом и землею. Ибо и в том случае, когда подверглось бы пожару капище богов деревянных или оправленных в золото и серебро, жрецы их убегут и спасутся, – а они сами, как бревна в средине, сгорят.
-
Ни царю, ни врагам они не могут противостать. Как же можно принять или подумать, что они боги?
-
Ни от воров, ни от грабителей не могут охранить самих себя эти боги, деревянные и оправленные в серебро и золото:
-
превосходя их силою, они снимают золото и серебро и одежды, которые на них, и уходят с добычею, а эти себе самим не в силах помочь.
-
Поэтому лучше царь, выказывающий мужество, или полезный в доме сосуд, который употребляет хозяин, нежели ложные боги; или лучше дверь в доме, охраняющая в нем имущество, нежели ложные боги; или лучше деревянный столп в царском дворце, нежели ложные боги.
-
Солнце и луна и звезды, будучи светлы и посылаемы ради потребности, благопослушны.
-
Также и молния каждый раз, как является, ясно видима; также ветер во всякой стране веет.
-
И облака, когда повелит им Бог пройти над всею вселенною, исполняют повеление.
-
Тоже огонь, свыше ниспосылаемый для истребления гор и лесов, делает, что назначено; а эти не подобны им ни видом, ни силами.
-
Почему же можно подумать или сказать, что они боги, когда они несильны ни суда рассудить, ни добра делать людям?
-
Итак, зная, что они не боги, не бойтесь их.
-
Царей они ни проклянут, ни благословят;
-
знамений не покажут на небе и пред народами; не осветят, как солнце, и не осияют, как луна.
-
Звери лучше их: они, убегая под кров, могут помочь себе.
-
Итак, ни из чего не видно нам, что они боги; посему не бойтесь их.
-
Как пугало в огороде ничего не сбережет, так и их деревянные, оправленные в золото и серебро боги.
-
Равным образом их деревянные, оправленные в золото и серебро боги подобны терновому кусту в саду, на который садятся всякие птицы, также и трупу, брошенному во тьме.
-
Из пурпура и червленицы, которые истлевают на них, вы можете уразуметь, что они не боги; да и сами они будут наконец съедены и будут позором в стране.
-
Итак, лучше человек праведный, не имеющий идолов, ибо он – далеко от позора.
-
Списа́нiе посла́нiя ко отводи́мымъ плѣ́нникомъ въ Вавило́нъ от царя́ Вавило́нскаго, е́же посла́ иеремі́а, возвѣсти́ти и́мъ, я́коже повелѣ́но бы́сть ему́ от Бо́га.
-
Грѣ́хъ ра́ди, и́миже согрѣши́сте предъ Бо́гомъ, отведе́теся въ Вавило́нъ плѣне́ни навуходоно́соромъ царе́мъ Вавило́нскимъ.
-
Вше́дше у́бо въ Вавило́нъ, бу́дете та́мо лѣ́та мно́га и вре́мя до́лго, до седми́ родо́въ: пото́мъ же изведу́ ва́съ отту́ду съ ми́ромъ.
-
Ны́нѣ же у́зрите въ Вавило́нѣ бо́ги сре́бряны и зла́ты, и ка́менны и древя́ны на ра́менахъ носи́мы, показу́ющыя стра́хъ язы́комъ.
-
Блюди́теся у́бо, да не и вы́ иноплеме́нникомъ уподо́битеся, и стра́хъ прiи́метъ ва́съ от ни́хъ: ви́дѣвше наро́дъ напреди́ и созади́ и́хъ кла́няющься и́мъ, рцы́те у́бо во умѣ́: тебѣ́ лѣ́по е́сть кла́нятися, Влады́ко!
-
А́нгелъ бо мо́й съ ва́ми е́сть, се́й взыску́етъ ду́шъ ва́шихъ.
-
Язы́къ бо и́хъ изстро́ганъ е́сть древодѣ́лею, ті́и же позлаще́ни и посре́брени, лжи́ви же су́ть и не мо́гутъ глаго́лати,
-
и я́коже дѣви́цѣ красотолюби́вѣй взе́млюще зла́то, устроя́ютъ вѣнцы́ на главы́ бого́въ свои́хъ.
-
Тѣ́мже украда́ютъ от ни́хъ жерцы́ зла́то и сребро́ и себѣ́ употребля́ютъ.
-
Дадя́тъ же от ни́хъ и блудни́цамъ су́щымъ въ дому́, а бо́ги украша́ютъ а́ки человѣ́ковъ ри́зами, бо́ги златы́я и сре́бряныя и древя́ныя.
-
Ті́и же не уцѣлѣ́ютъ от ржи́ и мо́лiя, одѣ́ютъ же я́ въ багряни́цу.
-
Отира́ютъ ли́ца и́мъ пра́ха ра́ди, и́же от хра́ма, и́же е́сть мно́жайшiй на ни́хъ.
-
И ски́петръ и́мутъ, я́ко человѣ́къ и я́ко судiя́ страны́, и́же согрѣша́ющаго къ себѣ́ не убiе́тъ.
-
И́мать же и ме́чь въ десни́цѣ и сѣки́ру, са́мъ же себе́ от ра́ти и от разбо́йникъ не отъи́метъ: отсю́ду зна́еми су́ть, я́ко не су́ть бо́зи: не убо́йтеся у́бо и́хъ.
-
Я́коже бо сосу́дъ человѣ́ческъ сокруше́нъ непотре́бенъ быва́етъ,
-
та́цы су́ть бо́зи и́хъ: егда́ же поста́влени бу́дутъ въ домѣ́хъ, о́чи и́хъ по́лны су́ть пра́ха от ногу́ входя́щихъ.
-
И я́коже кому́ преоби́дѣвшу царя́, заключе́ни быва́ютъ дворы́, или́ я́ко на сме́рть отводи́му, хра́мы и́хъ утвержда́ютъ жерцы́ две́рьми и замка́ми и заво́рами, да от разбо́йникъ окра́дени не бу́дутъ.
-
Свѣти́ла жгу́тъ и́мъ, и мно́жае не́же себѣ́, от ни́хже ни еди́но мо́гутъ ви́дѣти.
-
Су́ть у́бо я́ко бе́рвна въ дому́, сердца́ же и́хъ то́чатъ че́рви, и́же от земли́, и оде́жду и́хъ, они́ же не чу́вствуютъ сего́.
-
Очернѣ́ло е́сть лице́ и́хъ от ды́ма хра́мины:
-
по тѣлесе́мъ и́хъ и по главѣ́ паря́тъ нетопыри́ нощні́и, и ла́стовицы и пти́цы, та́кожде и котки́ [ска́чутъ].
-
От того́ увѣ́сте, я́ко не су́ть бо́зи не убо́йтеся у́бо и́хъ.
-
Зла́то бо лежа́щее на ни́хъ на красу́, а́ще не очи́ститъ кто́ от ржи́, не возблиста́ютъ: егда́ бо слива́ху и́хъ, не чу́вствоваша.
-
За вся́ку цѣ́ну ку́плени су́ть, въ ни́хже нѣ́сть ду́ха.
-
Безъ но́гъ на ра́мѣхъ но́сятся, явля́юще свое́ безче́стiе человѣ́комъ, осрамля́ются же и служа́щiи и́мъ:
-
зане́же, егда́ когда́ паду́тся на зе́млю, и не мо́гутъ са́ми воста́ти: и а́ще кто́ поста́витъ я́ пря́мо, не мо́гутъ поступи́ти, и а́ще преклоня́тся, не мо́гутъ испра́вити себе́, но я́ко мертвеце́мъ да́ры и́мъ полага́ютъ.
-
Тре́бы же и́хъ продаю́ще жерцы́ на зло́ употребля́ютъ: та́кожде и жены́ и́хъ варя́тъ от ни́хъ, ни еди́ному же убо́гу, ни не́мощну подаю́тъ:
-
тре́бъ и́хъ нечи́стыя и кровото́чныя жены́ прикаса́ются. Уразумѣ́вше у́бо от си́хъ, я́ко не су́ть бо́зи, не бо́йтеся и́хъ.
-
Отку́ду бо прозову́тся бо́зи, я́ко жены́ слу́жатъ бого́мъ сре́брянымъ и златы́мъ и древя́нымъ?
-
И во хра́мѣхъ и́хъ жерцы́ сѣда́ютъ, иму́ще ри́зы расте́рзаны и главы́ и брады́ обри́ты, и́хже главы́ не покрове́ны су́ть:
-
реву́тъ же вопiю́ще предъ бо́ги свои́ми, я́коже нѣ́цыи на ве́чери мертвеца́.
-
От ри́зъ и́хъ взе́млюще жерцы́, одѣва́ютъ жены́ своя́ и дѣ́ти.
-
И а́ще от кого́ зло́ постра́ждутъ или́ добро́, не мо́гутъ отда́ти: ни царя́ мо́гутъ поста́вити, ни отъя́ти:
-
та́кожде ни бога́тства ни мѣ́ди мо́гутъ да́ти. А́ще кто́ и́мъ что́ обѣща́въ не отда́стъ, не воспро́сятъ.
-
От сме́рти человѣ́ка не изба́вятъ, ни ме́нша от крѣ́пка не оти́мутъ:
-
человѣ́ка слѣ́па къ видѣ́нiю не навратя́тъ, въ ну́жди человѣ́ку не помо́гутъ,
-
вдовы́ не поми́луютъ и сиротѣ́ добра́ не сотворя́тъ.
-
Подо́бни су́ть ка́менiю наго́рному бо́зи и́хъ древя́ни и ка́менни, и позлаще́ни и посре́брени, служа́щiи же и́мъ посра́мятся.
-
Ка́ко у́бо мо́щно мнѣ́ти или́ прозва́ти я́ бога́ми?
-
Ктому́ же и са́ми ті́и халде́е не чту́тъ и́хъ: и́же егда́ у́зрятъ нѣ́ма не могу́ща глаго́лати, прино́сятъ его́ къ ви́лу, ему́же мо́лятся, да глаго́летъ, а́ки си́льну су́щу почу́ти.
-
И не мо́гутъ ті́и разумѣ́вше сiе́ оста́вити я́, чу́вства бо не и́мутъ.
-
Жены́ же обложе́ны у́жами на распу́тiихъ сѣдя́тъ, кадя́щя отре́бы.
-
Егда́ же кото́рая от ни́хъ привлече́на от нѣ́коего мимоходя́ща бу́детъ съ ни́мъ, бли́жнюю укаря́етъ, я́ко не сподо́билася я́коже и она́, ни у́же ея́ прето́ргнулося.
-
Вся́ быва́емая въ ни́хъ лжи́ва су́ть: ка́ко у́бо мо́щно мнѣ́ти или́ прозыва́ти я́ бога́ми бы́ти?
-
Древодѣ́лями и златари́ сотворе́ни су́ть: ничто́же и́но быва́ютъ, но е́же хотя́тъ худо́жницы, то́ быва́ютъ.
-
И са́ми, и́же и́хъ творя́тъ, не быва́ютъ долговѣ́чни.
-
Ка́ко у́бо сотворе́нная и́ми мо́гутъ бы́ти бо́зи? оста́виша бо по себѣ́ лжу́ и укори́зну пото́мъ бу́дущымъ:
-
егда́ бо прiи́детъ на ни́хъ ра́ть и зла́я, совѣщава́ютъ между́ собо́ю жерцы́, гдѣ́ скры́ются съ ни́ми.
-
Ка́ко у́бо нѣ́сть чу́вствовати, я́ко не су́ть бо́зи, и́же не избавля́ютъ себе́ от ра́ти, ни от зла́?
-
Древя́ни су́ще и ка́менни, и позлаще́ни и посре́брени, позна́ются пото́мъ язы́комъ всѣ́мъ, я́ко лжа́ су́ть: и царе́мъ я́вни бу́дутъ, я́ко не су́ть бо́зи, но дѣла́ ру́къ человѣ́ческихъ, и ни еди́но дѣ́ло Бо́жiе въ ни́хъ е́сть:
-
кому́ у́бо нѣ́сть разу́мно, я́ко не су́ть бо́зи?
-
Царя́ бо странѣ́ не поставля́ютъ, ни дождя́ человѣ́комъ подаю́тъ,
-
ни суда́ разсу́дятъ и не изба́вятъ от оби́ды, не́мощни су́ще:
-
я́коже бо вра́ны между́ не́бомъ и земле́ю су́ть: и егда́ паде́тъ о́гнь на хра́мѣ бого́въ древя́ныхъ или́ ка́менныхъ, или́ позлаще́ныхъ или́ посре́бреныхъ, жерцы́ и́хъ избѣ́гнутъ и уцѣлѣ́ютъ, они́ же я́ко бе́рвна посредѣ́ сгоря́тъ.
-
Царю́ же и ра́тнымъ не ста́нутъ проти́ву: у́бо ка́ко мо́щно мнѣ́ти или́ прiя́ти, я́ко бо́зи су́ть?
-
Ни от разбо́йникъ, ни от тате́й изба́вятъ себе́ бо́зи древя́ни и ка́менни, и посре́брени и позлаще́ни.
-
И́хже преодолѣ́вше и взе́мше зла́то и сребро́ и ри́зы и́хъ, оти́дутъ, ниже́ са́ми себѣ́ помо́гутъ.
-
Тѣ́мже лу́чше е́сть ца́рь показу́яй свое́ му́жество, или́ сосу́дъ въ дому́ потре́бенъ, его́же употребля́етъ владя́й и́мъ, не́жели лжи́вiи бо́зи: или́ две́рь въ дому́ стрегу́щи я́же въ не́мъ, не́жели лжи́вiи бо́зи: и древя́ный сто́лпъ въ дому́ ца́рстѣмъ, не́жели лжи́вiи бо́зи.
-
Со́лнце бо и луна́ и звѣ́зды, свѣ́тлы су́ще и посыла́емы на потре́бу, благопослушли́вы су́ть.
-
Та́кожде и мо́лнiя, егда́ блиста́етъ, благови́дна е́сть: та́кожде и вѣ́тръ во все́й странѣ́ вѣ́етъ.
-
И облако́мъ егда́ повели́тся от Бо́га ити́ на всю́ вселе́нную, соверша́ютъ повелѣ́нное.
-
О́гнь же пу́щенъ свы́ше истреби́ти го́ры и дубра́вы твори́тъ повелѣ́нное: сі́и же ни образо́мъ, ниже́ си́ламъ и́хъ уподо́блени су́ть.
-
Тѣ́мже ни мнѣ́ти мо́щно, ни прозыва́ти и́хъ бы́ти бо́ги, не си́льнымъ и́мъ су́щымъ ни прю́ разсуди́ти, ни добра́ сотвори́ти человѣ́комъ.
-
Разумѣ́вше у́бо, я́ко не су́ть бо́зи, не бо́йтеся и́хъ.
-
Ни царе́й бо проклену́тъ, ниже́ благословя́тъ.
-
Зна́менiя же на небеси́ и во язы́цѣхъ не пока́жутъ: ни просвѣтя́тъ я́ко со́лнце, ни освѣтя́тъ я́ко луна́.
-
Звѣ́рiе лу́чше и́хъ су́ть, и́же мо́гутъ, избѣ́ге подъ кро́въ, себе́ по́льзовати.
-
Ни еди́нымъ у́бо о́бразомъ е́сть на́мъ я́вѣ, я́ко су́ть бо́зи: тѣ́мже не бо́йтеся и́хъ.
-
Я́коже бо во ово́щницѣ пужа́ло ничесо́же храни́тъ, та́кожде и бо́зи и́хъ су́ть древя́ни и ка́менни, и посре́брени и позлаще́ни.
-
Тѣ́мъ же о́бразомъ и хвра́стъ, и́же во огра́дѣ, на не́мже вся́ пти́цы сѣда́ютъ: та́кожде и мертвецу́ пове́ржену во тмѣ́ подо́бни су́ть бо́зи и́хъ, древя́ни, позлаще́ни и посре́брени.
-
От багряни́цы, [въ ню́же одѣ́яни,] и от мра́мора, и́же на ни́хъ плѣ́снивѣетъ, позна́йте, я́ко не су́ть бо́зи: ті́и бо послѣди́ изъяде́ни бу́дутъ от че́рвiя и бу́дутъ во укори́зну во странѣ́.
-
Лу́чше у́бо е́сть человѣ́къ пра́веденъ не имѣ́яй кумíровъ, бу́детъ бо дале́че от укори́зны.
Коне́цъ посла́нiю иеремі́ину.