К гала́там, Главы 5-6
-
[Зач. 198.] Павел Апостол, избранный не человеками и не через человека, но Иисусом Христом и Богом Отцем, воскресившим Его из мертвых,
-
и все находящиеся со мною братия – церквам Галатийским:
-
[Зач. 199.] благодать вам и мир от Бога Отца и Господа нашего Иисуса Христа,
-
Который отдал Себя Самого за грехи наши, чтобы избавить нас от настоящего лукавого века, по воле Бога и Отца нашего;
-
Ему слава во веки веков. Аминь.
-
Удивляюсь, что вы от призвавшего вас благодатью Христовою так скоро переходите к иному благовествованию,
-
которое впрочем не иное, а только есть люди, смущающие вас и желающие превратить благовествование Христово.
-
Но если бы даже мы или Ангел с неба стал благовествовать вам не то, что́ мы благовествовали вам, да будет анафема.
-
Как прежде мы сказали, так и теперь еще говорю: кто благовествует вам не то, что́ вы приняли, да будет анафема.
-
У людей ли я ныне ищу благоволения, или у Бога? людям ли угождать стараюсь? Если бы я и поныне угождал людям, то не был бы рабом Христовым.
-
[Зач. 200.] Возвещаю вам, братия, что Евангелие, которое я благовествовал, не есть человеческое,
-
ибо и я принял его и научился не от человека, но через откровение Иисуса Христа.
-
Вы слышали о моем прежнем образе жизни в Иудействе, что я жестоко гнал Церковь Божию, и опустошал ее,
-
и преуспевал в Иудействе более многих сверстников в роде моем, будучи неумеренным ревнителем отеческих моих преданий.
-
Когда же Бог, избравший меня от утробы матери моей и призвавший благодатью Своею, благоволил
-
открыть во мне Сына Своего, чтобы я благовествовал Его язычникам, – я не стал тогда же советоваться с плотью и кровью,
-
и не пошел в Иерусалим к предшествовавшим мне Апостолам, а пошел в Аравию, и опять возвратился в Дамаск.
-
Потом, спустя три года, ходил я в Иерусалим видеться с Петром и пробыл у него дней пятнадцать.
-
Другого же из Апостолов я не видел никого, кроме Иакова, брата Господня.
-
А в том, что́ пишу вам, пред Богом, не лгу.
-
После сего отошел я в страны Сирии и Киликии.
-
Церквам Христовым в Иудее лично я не был известен,
-
а только слышали они, что гнавший их некогда ныне благовествует веру, которую прежде истреблял, –
-
и прославляли за меня Бога.
-
Потом, через четырнадцать лет, опять ходил я в Иерусалим с Варнавою, взяв с собою и Тита.
-
Ходил же по откровению, и предложил там, и особо знаменитейшим, благовествование, проповедуемое мною язычникам, не напрасно ли я подвизаюсь или подвизался.
-
Но они и Тита, бывшего со мною, хотя и Еллина, не принуждали обрезаться,
-
а вкравшимся лжебратиям, скрытно приходившим подсмотреть за нашею свободою, которую мы имеем во Христе Иисусе, чтобы поработить нас,
-
мы ни на час не уступили и не покорились, дабы истина благовествования сохранилась у вас.
-
[Зач. 201.] И в знаменитых чем-либо, какими бы ни были они когда-либо, для меня нет ничего особенного: Бог не взирает на лице человека. И знаменитые не возложили на меня ничего более.
-
Напротив того, увидев, что мне вверено благовестие для необрезанных, как Петру для обрезанных
-
(ибо Содействовавший Петру в апостольстве у обрезанных содействовал и мне у язычников),
-
и, узнав о благодати, данной мне, Иаков и Кифа и Иоанн, почитаемые столпами, подали мне и Варнаве руку общения, чтобы нам идти к язычникам, а им к обрезанным,
-
только чтобы мы помнили нищих, что и старался я исполнять в точности.
-
[Зач. 202.] Когда же Петр пришел в Антиохию, то я лично противостал ему, потому что он подвергался нареканию.
-
Ибо, до прибытия некоторых от Иакова, ел вместе с язычниками; а когда те пришли, стал таиться и устраняться, опасаясь обрезанных.
-
Вместе с ним лицемерили и прочие Иудеи, так что даже Варнава был увлечен их лицемерием.
-
Но когда я увидел, что они не прямо поступают по истине Евангельской, то сказал Петру при всех: если ты, будучи Иудеем, живешь по-язычески, а не по-иудейски, то для чего язычников принуждаешь жить по-иудейски?
-
Мы по природе Иудеи, а не из язычников грешники;
-
[Зач. 203.] однако же, узнав, что человек оправдывается не делами закона, а только верою в Иисуса Христа, и мы уверовали во Христа Иисуса, чтобы оправдаться верою во Христа, а не делами закона; ибо делами закона не оправдается никакая плоть.
-
Если же, ища оправдания во Христе, мы и сами оказались грешниками, то неужели Христос есть служитель греха? Никак.
-
Ибо если я снова созидаю, что разрушил, то сам себя делаю преступником.
-
Законом я умер для закона, чтобы жить для Бога. Я сораспялся Христу,
-
и уже не я живу, но живет во мне Христос. А что ныне живу во плоти, то живу верою в Сына Божия, возлюбившего меня и предавшего Себя за меня.
-
[Зач. 204.] Не отвергаю благодати Божией; а если законом оправдание, то Христос напрасно умер.
-
О, несмысленные Галаты! кто прельстил вас не покоряться истине, вас, у которых перед глазами предначертан был Иисус Христос, как бы у вас распятый?
-
Сие только хочу знать от вас: через дела ли закона вы получили Духа, или через наставление в вере?
-
Так ли вы несмысленны, что, начав духом, теперь оканчиваете плотью?
-
Столь многое потерпели вы неужели без пользы? О, если бы только без пользы!
-
Подающий вам Духа и совершающий между вами чудеса через дела ли закона сие производит, или через наставление в вере?
-
Так Авраам поверил Богу, и это вменилось ему в праведность.
-
Познайте же, что верующие суть сыны Авраама.
-
[Зач. 205.] И Писание, провидя, что Бог верою оправдает язычников, предвозвестило Аврааму: в тебе благословятся все народы.
-
Итак верующие благословляются с верным Авраамом,
-
а все, утверждающиеся на делах закона, находятся под клятвою. Ибо написано: проклят всяк, кто не исполняет постоянно всего, что написано в книге закона.
-
А что законом никто не оправдывается пред Богом, это ясно, потому что праведный верою жив будет.
-
А закон не по вере; но кто исполняет его, тот жив будет им.
-
[Зач. 206.] Христос искупил нас от клятвы закона, сделавшись за нас клятвою (ибо написано: проклят всяк, висящий на древе),
-
дабы благословение Авраамово через Христа Иисуса распространилось на язычников, чтобы нам получить обещанного Духа верою.
-
[Зач. 207.] Братия! говорю по рассуждению человеческому: даже человеком утвержденного завещания никто не отменяет и не прибавляет к нему.
-
Но Аврааму даны были обетования и семени его. Не сказано: и потомкам, как бы о многих, но как об одном: и семени твоему, которое есть Христос.
-
Я говорю то, что завета о Христе, прежде Богом утвержденного, закон, явившийся спустя четыреста тридцать лет, не отменяет та́к, чтобы обетование потеряло силу.
-
Ибо если по закону наследство, то уже не по обетованию; но Аврааму Бог даровал оное по обетованию.
-
Для чего же закон? Он дан после по причине преступлений, до времени пришествия семени, к которому относится обетование, и преподан через Ангелов, рукою посредника.
-
Но посредник при одном не бывает, а Бог один.
-
Итак закон противен обетованиям Божиим? Никак! Ибо если бы дан был закон, могущий животворить, то подлинно праведность была бы от закона;
-
но Писание всех заключило под грехом, дабы обетование верующим дано было по вере в Иисуса Христа.
-
[Зач. 208.] А до пришествия веры мы заключены были под стражею закона, до того времени, как надлежало открыться вере.
-
Итак закон был для нас детоводителем ко Христу, дабы нам оправдаться верою;
-
по пришествии же веры, мы уже не под руководством детоводителя.
-
Ибо все вы сыны Божии по вере во Христа Иисуса;
-
все вы, во Христа крестившиеся, во Христа облеклись.
-
Нет уже Иудея, ни язычника; нет раба, ни свободного; нет мужеского пола, ни женского: ибо все вы одно во Христе Иисусе.
-
Если же вы Христовы, то вы семя Авраамово и по обетованию наследники.
-
Еще скажу: наследник, доколе в детстве, ничем не отличается от раба, хотя и господин всего:
-
он подчинен попечителям и домоправителям до срока, отцом назначенного.
-
Так и мы, доколе были в детстве, были порабощены вещественным началам мира;
-
[Зач. 209.] но когда пришла полнота времени, Бог послал Сына Своего (Единородного), Который родился от жены, подчинился закону,
-
чтобы искупить подзаконных, дабы нам получить усыновление.
-
А как вы – сыны, то Бог послал в сердца ваши Духа Сына Своего, вопиющего: «Авва, Отче!»
-
Посему ты уже не раб, но сын; а если сын, то и наследник Божий через Иисуса Христа.
-
[Зач. 210А.] Но тогда, не знав Бога, вы служили богам, которые в существе не боги.
-
Ныне же, познав Бога, или, лучше, получив познание от Бога, для чего возвращаетесь опять к немощным и бедным вещественным началам и хотите еще снова поработить себя им?
-
Наблюдаете дни, месяцы, времена и годы.
-
Боюсь за вас, не напрасно ли я трудился у вас.
-
Прошу вас, братия, будьте, как я, потому что и я, как вы. Вы ничем не обидели меня:
-
знаете, что, хотя я в немощи плоти благовествовал вам в первый раз,
-
но вы не презрели искушения моего во плоти моей и не возгнушались им, а приняли меня, как Ангела Божия, как Христа Иисуса.
-
Как вы были блаженны! Свидетельствую о вас, что, если бы возможно было, вы исторгли бы очи свои и отдали мне.
-
Итак, неужели я сделался врагом вашим, говоря вам истину?
-
Ревнуют по вас нечисто, а хотят вас отлучить, чтобы вы ревновали по них.
-
Хорошо ревновать в добром всегда, а не в моем только присутствии у вас.
-
Дети мои, для которых я снова в му́ках рождения, доколе не изобразится в вас Христос!
-
Хотел бы я теперь быть у вас и изменить голос мой, потому что я в недоумении о вас.
-
Скажите мне вы, желающие быть под законом: разве вы не слушаете закона?
-
Ибо написано: <font color="silver" face="Arial">||</font> [Зач. 210Б.] Авраам имел двух сынов, одного от рабы, а другого от свободной.
-
Но который от рабы, тот рожден по плоти; а который от свободной, тот по обетованию.
-
В этом есть иносказание. Это два завета: один от горы Синайской, рождающий в рабство, который есть Агарь,
-
ибо Агарь означает гору Синай в Аравии и соответствует нынешнему Иерусалиму, потому что он с детьми своими в рабстве;
-
а вышний Иерусалим свободен: он – матерь всем нам.
-
Ибо написано: возвеселись, неплодная, нерождающая; воскликни и возгласи, не мучившаяся родами; потому что у оставленной гораздо более детей, нежели у имеющей мужа.
-
[Зач. 211.] Мы, братия, дети обетования по Исааку.
-
Но, как тогда рожденный по плоти гнал рожденного по духу, так и ныне.
-
Что же говорит Писание? Изгони рабу и сына ее, ибо сын рабы не будет наследником вместе с сыном свободной.
-
Итак, братия, мы дети не рабы, но свободной.
-
Итак стойте в свободе, которую даровал нам Христос, и не подвергайтесь опять игу рабства.
-
Вот, я, Павел, говорю вам: если вы обрезываетесь, не будет вам никакой пользы от Христа.
-
Еще свидетельствую всякому человеку обрезывающемуся, что он должен исполнить весь закон.
-
Вы, оправдывающие себя законом, остались без Христа, отпали от благодати,
-
а мы духом ожидаем и надеемся праведности от веры.
-
Ибо во Христе Иисусе не имеет силы ни обрезание, ни необрезание, но вера, действующая любовью.
-
Вы шли хорошо: кто остановил вас, чтобы вы не покорялись истине?
-
Такое убеждение не от Призывающего вас.
-
Малая закваска заквашивает все тесто.
-
Я уверен о вас в Господе, что вы не будете мыслить иначе; а смущающий вас, кто бы он ни был, понесет на себе осуждение.
-
[Зач. 212.] За что же гонят меня, братия, если я и теперь проповедую обрезание? Тогда соблазн креста прекратился бы.
-
О, если бы удалены были возмущающие вас!
-
К свободе призваны вы, братия, только бы свобода ваша не была поводом к угождению плоти, но любовью служи́те друг другу.
-
Ибо весь закон в одном слове заключается: люби ближнего твоего, как самого себя.
-
Если же друг друга угрызаете и съедаете, берегитесь, чтобы вы не были истреблены друг другом.
-
Я говорю: поступайте по духу, и вы не будете исполнять вожделений плоти,
-
ибо плоть желает противного духу, а дух – противного плоти: они друг другу противятся, так что вы не то делаете, что хотели бы.
-
Если же вы духом водитесь, то вы не под законом.
-
Дела плоти известны; они суть: прелюбодеяние, блуд, нечистота, непотребство,
-
идолослужение, волшебство, вражда, ссоры, зависть, гнев, распри, разногласия, (соблазны,) ереси,
-
ненависть, убийства, пьянство, бесчинство и тому подобное. Предваряю вас, как и прежде предварял, что поступающие так Царствия Божия не наследуют.
-
[Зач. 213.] Плод же духа: любовь, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера,
-
кротость, воздержание. На таковых нет закона.
-
Но те, которые Христовы, распяли плоть со страстями и похотями.
-
Если мы живем духом, то по духу и поступать должны.
-
Не будем тщеславиться, друг друга раздражать, друг другу завидовать.
-
Братия! если и впадет человек в какое согрешение, вы, духовные, исправляйте такового в духе кротости, наблюдая каждый за собою, чтобы не быть искушенным.
-
[Зач. 214.] Носи́те бремена друг друга, и таким образом исполните закон Христов.
-
Ибо кто почитает себя чем-нибудь, будучи ничто, тот обольщает сам себя.
-
Каждый да испытывает свое дело, и тогда будет иметь похвалу только в себе, а не в другом,
-
ибо каждый понесет свое бремя.
-
Наставляемый словом, делись всяким добром с наставляющим.
-
Не обманывайтесь: Бог поругаем не бывает. Что посеет человек, то и пожнет:
-
сеющий в плоть свою от плоти пожнет тление, а сеющий в дух от духа пожнет жизнь вечную.
-
Делая добро, да не унываем, ибо в свое время пожнем, если не ослабеем.
-
Итак, доколе есть время, будем делать добро всем, а наипаче своим по вере.
-
[Зач. 215А.] Видите, как много написал я вам своею рукою.
-
Желающие хвалиться по плоти принуждают вас обрезываться только для того, чтобы не быть гонимыми за крест Христов,
-
ибо и сами обрезывающиеся не соблюдают закона, но хотят, чтобы вы обрезывались, дабы похвалиться в вашей плоти.
-
[Зач. 215Б.] А я не желаю хвалиться, разве только крестом Господа нашего Иисуса Христа, которым для меня мир распят, и я для мира.
-
Ибо во Христе Иисусе ничего не значит ни обрезание, ни необрезание, а новая тварь.
-
Тем, которые поступают по сему правилу, мир им и милость, и Израилю Божию.
-
Впрочем никто не отягощай меня, ибо я ношу язвы Господа Иисуса на теле моем.
-
Благодать Господа нашего Иисуса Христа со духом вашим, братия. Аминь.
-
[Зач. 198.] Па́велъ, апо́столъ ни от человѣ́къ, ни человѣ́комъ, но Иису́съ Христо́мъ и Бо́гомъ Отце́мъ воскреси́вшимъ его́ изъ ме́ртвыхъ,
-
и и́же со мно́ю вся́ бра́тiя, це́рквамъ Галати́йскимъ:
-
[Зач. 199.] благода́ть ва́мъ и ми́ръ от Бо́га Отца́ и Го́спода на́шего Иису́са Христа́,
-
да́вшаго себе́ по грѣсѣ́хъ на́шихъ, я́ко да изба́витъ на́съ от настоя́щаго вѣ́ка лука́ваго, по во́ли Бо́га и Отца́ на́шего,
-
ему́же сла́ва во вѣ́ки вѣко́въ. Ами́нь.
-
Чужду́ся, я́ко та́ко ско́ро прелага́етеся от зва́вшаго вы́ благода́тiю Христо́вою, во и́но благовѣствова́нiе:
-
е́же нѣ́сть и́но, то́чiю нѣ́цыи су́ть смуща́ющiи вы́ и хотя́щiи преврати́ти благовѣствова́нiе Христо́во.
-
Но и а́ще мы́, или́ а́нгелъ съ небесе́ благовѣсти́тъ ва́мъ па́че, е́же благовѣсти́хомъ ва́мъ, ана́ѳема да бу́детъ.
-
Я́коже предреко́хомъ, и ны́нѣ па́ки глаго́лю: а́ще кто́ ва́мъ благовѣсти́тъ па́че, е́же прiя́сте, ана́ѳема да бу́детъ.
-
Ны́нѣ бо человѣ́ки препира́ю, или́ Бо́га, или́ ищу́ человѣ́комъ угожда́ти? А́ще бо бы́хъ еще́ человѣ́комъ угожда́лъ, Христо́въ ра́бъ не бы́хъ у́бо бы́лъ.
-
[Зач. 200.] Сказу́ю же ва́мъ, бра́тiе, благовѣствова́нiе благовѣще́нное от мене́, я́ко нѣ́сть по человѣ́ку:
-
ни бо а́зъ от человѣ́ка прiя́хъ е́, ниже́ научи́хся, но явле́нiемъ Иису́съ Христо́вымъ.
-
Слы́шасте бо мое́ житiе́ иногда́ въ жидо́вствѣ, я́ко по премно́гу гони́хъ це́рковь Бо́жiю и разруша́хъ ю́,
-
и преспѣва́хъ въ жидо́вствѣ па́че мно́гихъ све́рстникъ мои́хъ въ ро́дѣ мое́мъ, и́злиха ревни́тель сы́й оте́ческихъ мои́хъ преда́нiй.
-
Егда́ же благоволи́ Бо́гъ, избра́вый мя́ от чре́ва ма́тере моея́ и призва́вый благода́тiю свое́ю,
-
яви́ти Сы́на своего́ во мнѣ́, да благовѣству́ю его́ во язы́цѣхъ, а́бiе не приложи́хся пло́ти и кро́ви,
-
ни взыдо́хъ во Иерусали́мъ къ пе́рвѣйшымъ мене́ апо́столомъ, но идо́хъ во Араві́ю и па́ки возврати́хся въ Дама́скъ.
-
Пото́мъ же по трiе́хъ лѣ́тѣхъ взыдо́хъ во Иерусали́мъ согля́дати Петра́, и пребы́хъ у него́ дні́й пятьна́десять.
-
Ино́го же от апо́столъ не ви́дѣхъ, то́кмо Иа́кова бра́та Госпо́дня.
-
А я́же пишу́ ва́мъ, се́ предъ Бо́гомъ, я́ко не лгу́.
-
Пото́мъ же прiидо́хъ въ страны́ си́рскiя и килики́йскiя.
-
Бѣ́хъ же не зна́емь лице́мъ це́рквамъ иуде́йскимъ, я́же о Христѣ́,
-
то́чiю же слы́шаще бя́ху, я́ко гоня́й на́съ иногда́, ны́нѣ благовѣству́етъ вѣ́ру, ю́же иногда́ разруша́ше:
-
и сла́вляху о мнѣ́ Бо́га.
-
Пото́мъ же по четырена́десяти лѣ́тѣхъ па́ки взыдо́хъ во Иерусали́мъ съ Варна́вою, пое́мъ съ собо́ю и ти́та.
-
Взыдо́хъ же по открове́нiю, и предложи́хъ и́мъ благовѣствова́нiе, е́же проповѣ́дую во язы́цѣхъ, на еди́нѣ же мни́мымъ, да не ка́ко вотще́ теку́, или́ теко́хъ.
-
Но ни ти́тъ, и́же со мно́ю, е́ллинъ сы́й, ну́жденъ бы́сть обрѣ́затися.
-
И за прише́дшую лжебра́тiю, и́же привнидо́ша согля́дати свобо́ды на́шея, ю́же и́мамы о Христѣ́ Иису́сѣ, да на́съ порабо́тятъ:
-
и́мже ни къ часу́ повину́хомся въ покоре́нiе, да и́стина благовѣ́стiя пребу́детъ въ ва́съ.
-
[Зач. 201.] От мня́щихся же бы́ти что́, я́кови нѣ́когда бѣ́ша, ничто́же ми́ ра́знствуетъ: лица́ Бо́гъ человѣ́ча не прiе́млетъ. Мнѣ́ бо мни́мiи ничто́же привозложи́ша:
-
но сопроти́вное, уразумѣ́вше, я́ко увѣ́рено ми́ бы́сть благовѣ́стiе необрѣ́занiя, я́коже Петру́ обрѣ́занiя:
-
и́бо споспѣ́шествовавый Петру́ въ посла́нiе обрѣ́занiя, споспѣ́шествова и мнѣ́ во язы́ки:
-
и позна́вше благода́ть да́нную ми́, Иа́ковъ и ки́фа и Иоа́ннъ, мни́мiи столпи́ бы́ти, десни́цы да́ша мнѣ́ и Варна́вѣ обще́нiя, да мы́ во язы́ки, они́ же во обрѣ́занiе,
-
то́чiю ни́щихъ да по́мнима: е́же и потща́хся сiе́ и́стое сотвори́ти.
-
[Зач. 202.] Егда́ же прiи́де пе́тръ во Антiохі́ю, въ лице́ ему́ противуста́хъ, я́ко зазо́ренъ бѣ́.
-
Пре́жде бо да́же не прiити́ нѣ́кимъ от Иа́кова, съ язы́ки ядя́ше: егда́ же прiидо́ша, опря́ташеся и отлуча́шеся, боя́ся су́щихъ от обрѣ́занiя.
-
И лицемѣ́ришася съ ни́мъ и про́чiи иуде́и, я́ко и Варна́вѣ приста́ти лицемѣ́рству и́хъ.
-
Но егда́ ви́дѣхъ, я́ко не пра́во хо́дятъ ко и́стинѣ благовѣствова́нiя, реко́хъ Петру́ предъ всѣ́ми: а́ще ты́, Иуде́й сы́й, язы́чески, а не Иуде́йски живе́ши, почто́ язы́ки ну́диши Иуде́йски жи́телствовати?
-
Мы́ естество́мъ Иуде́е, а не от язы́къ грѣ́шницы:
-
[Зач. 203.] увѣ́дѣвше же, я́ко не оправди́тся человѣ́къ от дѣ́лъ зако́на, но то́кмо вѣ́рою Иису́съ Христо́вою, и мы́ во Христа́ Иису́са вѣ́ровахомъ, да оправди́мся от вѣ́ры Христо́вы, а не от дѣ́лъ зако́на: зане́ не оправди́тся от дѣ́лъ зако́на вся́ка пло́ть.
-
А́ще ли, и́щуще оправди́тися о Христѣ́, обрѣто́хомся и са́ми грѣ́шницы, Христо́съ у́бо грѣху́ ли служи́тель? Да не бу́детъ.
-
А́ще бо, я́же разори́хъ, сiя́ па́ки созида́ю, престу́пника себе́ представля́ю.
-
А́зъ бо зако́номъ зако́ну умро́хъ, да богови жи́въ бу́ду. Христо́ви сраспя́хся:
-
живу́ же не ктому́ а́зъ, но живе́тъ во мнѣ́ Христо́съ. А е́же ны́нѣ живу́ во пло́ти, вѣ́рою живу́ Сы́на Бо́жiя, возлюби́вшаго мене́ и преда́вшаго себе́ по мнѣ́.
-
[Зач. 204.] Не отмета́ю благода́ти Бо́жiя. А́ще бо зако́номъ пра́вда, у́бо Христо́съ ту́не у́мре.
-
О, несмы́сленнiи Гала́те, кто́ вы́ прельсти́лъ е́сть не покори́тися и́стинѣ, и́мже предъ очи́ма Иису́съ Христо́съ преднапи́санъ бы́сть, въ ва́съ распя́тъ?
-
Сiе́ еди́но хощу́ увѣ́дѣти от ва́съ: от дѣ́лъ ли зако́на Ду́ха прiя́сте, или́ от слу́ха вѣ́ры?
-
Та́ко ли несмы́сленни есте́? наче́нше ду́хомъ, ны́нѣ пло́тiю скончава́ете?
-
Толи́ка пострада́сте ту́не? А́ще то́чiю и ту́не.
-
Подая́й у́бо ва́мъ Ду́ха и дѣ́йствуяй си́лы въ ва́съ, от дѣ́лъ ли зако́на, или́ от слу́ха вѣ́ры?
-
Я́коже Авраа́мъ вѣ́рова Бо́гу, и вмѣни́ся ему́ въ пра́вду.
-
Разумѣ́йте у́бо, я́ко су́щiи от вѣ́ры, сі́и су́ть сы́нове Авраа́мли.
-
[Зач. 205.] Предуви́дѣвшее же писа́нiе, я́ко от вѣ́ры оправда́етъ язы́ки Бо́гъ, пре́жде благовѣствова́ Авраа́му, я́ко благословя́тся о тебѣ́ вси́ язы́цы.
-
Тѣ́мже су́щiи от вѣ́ры, благословя́тся съ вѣ́рнымъ Авраа́момъ:
-
ели́цы бо от дѣ́лъ зако́на су́ть, подъ кля́твою су́ть. Пи́сано бо е́сть: про́клятъ вся́къ, и́же не пребу́детъ во всѣ́хъ пи́санныхъ въ кни́зѣ зако́ннѣй, я́ко твори́ти я́.
-
А я́ко въ зако́нѣ никто́же оправда́ется от Бо́га, я́вѣ, я́ко пра́ведный от вѣ́ры жи́въ бу́детъ.
-
Зако́нъ же нѣ́сть от вѣ́ры: но сотвори́вый та́ человѣ́къ жи́въ бу́детъ въ ни́хъ.
-
[Зач. 206.] Христо́съ ны́ искупи́лъ е́сть от кля́твы зако́нныя, бы́въ по на́съ кля́тва: пи́сано бо е́сть: про́клятъ вся́къ вися́й на дре́вѣ:
-
да въ язы́цѣхъ благослове́нiе Авраа́мле бу́детъ о Христѣ́ Иису́сѣ, да обѣтова́нiе Ду́ха прiи́мемъ вѣ́рою.
-
[Зач. 207.] Бра́тiе, по человѣ́ку глаго́лю: оба́че человѣ́ческаго предутвержде́нна завѣ́та никто́же отмета́етъ или́ приповелѣва́етъ.
-
Авраа́му же рече́ни бы́ша обѣ́ты, и сѣ́мени его́. Не глаго́летъ [же]: и сѣ́менемъ, я́ко о мно́зѣхъ, но я́ко о еди́номъ: и сѣ́мени твоему́, и́же е́сть Христо́съ.
-
Сiе́ же глаго́лю, завѣ́та предутвержде́ннаго от Бо́га во Христа́, бы́вый по лѣ́тѣхъ четы́риста и три́десятихъ зако́нъ не отмета́етъ, во е́же разори́ти обѣтова́нiе.
-
А́ще бо от зако́на наслѣ́дiе, не ктому́ [уже́] от обѣтова́нiя: Авраа́му же обѣтова́нiемъ дарова́ Бо́гъ.
-
Что́ у́бо зако́нъ? Преступле́нiй ра́ди приложи́ся, до́ндеже прiи́детъ сѣ́мя, ему́же обѣтова́ся, вчине́нъ а́нгелы, руко́ю хода́тая.
-
Хода́тай же еди́наго нѣ́сть, Бо́гъ же еди́нъ е́сть.
-
Зако́нъ ли у́бо проти́ву обѣтова́ниемъ Бо́жiимъ? Да не бу́детъ. А́ще бо да́нъ бы́сть зако́нъ могі́й оживи́ти, вои́стинну от зако́на бы была́ пра́вда:
-
но затвори́ писа́нiе всѣ́хъ подъ грѣхо́мъ, да обѣтова́нiе от вѣ́ры Иису́съ Христо́вы да́стся вѣ́рующымъ.
-
[Зач. 208.] Пре́жде же прише́ствiя вѣ́ры, подъ зако́номъ стрего́ми бѣ́хомъ, затворе́ни въ хотя́щую вѣ́ру откры́тися.
-
Тѣ́мже зако́нъ пѣ́стунъ на́мъ бы́сть во Христа́, да от вѣ́ры оправди́мся:
-
прише́дшей же вѣ́рѣ, уже́ не подъ пѣ́стуномъ есмы́.
-
Вси́ бо вы́ сы́нове Бо́жiи есте́ вѣ́рою о Христѣ́ Иису́сѣ:
-
ели́цы бо во Христа́ крести́стеся, во Христа́ облеко́стеся.
-
Нѣ́сть Иуде́й, ни е́ллинъ: нѣ́сть ра́бъ, ни свобо́дь: нѣ́сть му́жескiй по́лъ, ни же́нскiй: вси́ бо вы́ еди́но есте́ о Христѣ́ Иису́сѣ.
-
А́ще ли вы́ Христо́вы, у́бо Авраа́мле сѣ́мя есте́, и по обѣтова́нiю наслѣ́дницы.
-
Глаго́лю же: въ ели́ко вре́мя наслѣ́дникъ мла́дъ е́сть, ничи́мже лу́чшiй е́сть раба́, госпо́дь сы́й всѣ́хъ:
-
но подъ повели́тели и приста́вники е́сть да́же до наро́ка о́тча.
-
Та́кожде и мы́, егда́ бѣ́хомъ мла́ди, подъ стихі́ами бѣ́хомъ мíра порабоще́ни:
-
[Зач. 209.] Егда́ же прiи́де кончи́на лѣ́та, посла́ Бо́гъ Сы́на своего́ единоро́днаго, ражда́емаго от жены́, быва́ема подъ зако́номъ,
-
да подзако́нныя иску́питъ, да всыновле́нiе воспрiи́мемъ.
-
И поне́же есте́ сы́нове, посла́ Бо́гъ Ду́ха Сы́на своего́ въ сердца́ ва́ша, вопiю́ща: а́вва о́тче.
-
Тѣ́мже уже́ нѣ́си ра́бъ, но сы́нъ: а́ще ли же сы́нъ, и наслѣ́дникъ Бо́жiй Иису́съ Христо́мъ.
-
[Зач. 210А.] Но тогда́ у́бо не вѣ́дуще Бо́га, служи́сте не по естеству́ су́щымъ бо́гомъ:
-
ны́нѣ же, позна́вше Бо́га, па́че же позна́ни бы́вше от Бо́га, ка́ко возвраща́етеся па́ки на немощны́я и худы́я стихі́и, и́мже па́ки свы́ше {вспя́ть} служи́ти хо́щете?
-
дни́ смотря́ете, и ме́сяцы, и времена́, и лѣ́та.
-
Бою́ся о ва́съ, еда́ ка́ко всу́е труди́хся въ ва́съ.
-
Бу́дите я́коже а́зъ, зане́ и а́зъ, я́коже вы́: бра́тiе, молю́ вы́. Ничи́мже мене́ оби́дѣсте:
-
вѣ́сте же, я́ко за не́мощь пло́ти благовѣсти́хъ ва́мъ пе́рвѣе:
-
и искуше́нiя моего́, е́же во пло́ти мое́й, не уничижи́сте, ни оплева́сте, но я́коже а́нгела Бо́жiя прiя́сте мя́, я́ко Христа́ Иису́са.
-
Ко́е у́бо бя́ше блаже́нство ва́ше? Свидѣ́телствую бо ва́мъ, я́ко, а́ще бы бы́ло мо́щно, очеса́ ва́ша извертѣ́вше да́ли бы́сте ми́.
-
Тѣ́мже вра́гъ ва́мъ бы́хъ, и́стину ва́мъ глаго́ля?
-
Ревну́ютъ по ва́съ не до́брѣ, но отлучи́ти ва́съ хотя́тъ, да и́мъ ревну́ете.
-
Добро́ же, е́же ревнова́ти всегда́ въ до́брѣмъ, и не то́чiю внегда́ приходи́ти ми́ къ ва́мъ.
-
Ча́дца моя́, и́миже па́ки болѣ́зную, до́ндеже вообрази́тся Христо́съ въ ва́съ:
-
хотѣ́лъ же бы́хъ прiити́ къ ва́мъ ны́нѣ и измѣни́ти гла́съ мо́й, я́ко не домышля́юся о ва́съ.
-
Глаго́лите ми́, и́же подъ зако́номъ хо́щете бы́ти: зако́на ли не слу́шаете?
-
[Зач. 210Б.] Пи́сано бо е́сть, я́ко Авраа́мъ два́ сы́на имѣ́: еди́наго от рабы́, а друга́го от свобо́дныя.
-
Но и́же от рабы́, по пло́ти роди́ся: а и́же от свобо́дныя, по обѣтова́нiю.
-
Я́же су́ть иносказа́ема: сiя́ бо еста́ два́ завѣ́та: еди́нъ у́бо от горы́ Сина́йскiя, въ рабо́ту ражда́яй, и́же е́сть ага́рь:
-
ага́рь бо, Сина́ гора́ е́сть во Араві́и, прилага́ется же ны́нѣшнему Иерусали́му, рабо́таетъ же съ ча́ды свои́ми:
-
а вы́шнiй Иерусали́мъ свобо́дь е́сть, и́же е́сть ма́ти всѣ́мъ на́мъ.
-
Пи́сано бо е́сть: возвесели́ся, непло́ды, не ражда́ющая: расто́ргни и возопи́, неболя́щая: я́ко мно́га ча́да пусты́я па́че, не́жели иму́щiя му́жа.
-
[Зач. 211.] Мы́ же, бра́тiе, по Исаа́ку обѣтова́нiя ча́да есмы́.
-
Но я́коже тогда́ по пло́ти роди́выйся гоня́ше духо́внаго, та́ко и ны́нѣ.
-
Но что́ глаго́летъ писа́нiе? Изжени́ рабу́ и сы́на ея́, не и́мать бо наслѣ́довати сы́нъ рабы́нинъ съ сы́номъ свобо́дныя.
-
Тѣ́мже, бра́тiе, нѣ́смы рабы́нина ча́да, но свобо́дныя.
-
Свобо́дою у́бо, е́юже Христо́съ на́съ свободи́, сто́йте, и не па́ки подъ и́гомъ рабо́ты держи́теся.
-
Се́ а́зъ па́велъ глаго́лю ва́мъ, я́ко а́ще обрѣ́заетеся, Христо́съ ва́съ ничто́же по́льзуетъ.
-
Свидѣ́телствую же па́ки вся́кому человѣ́ку обрѣ́зающемуся, я́ко до́лженъ е́сть ве́сь зако́нъ твори́ти.
-
Упраздни́стеся от Христа́, и́же зако́номъ оправда́етеся, от благода́ти отпадо́сте:
-
мы́ бо ду́хомъ от вѣ́ры упова́нiя пра́вды жде́мъ.
-
О Христѣ́ бо Иису́сѣ ни обрѣ́занiе что́ мо́жетъ, ни необрѣ́занiе, но вѣ́ра любо́вiю поспѣ́шествуема.
-
Теча́сте до́брѣ: кто́ ва́мъ возбрани́ не покаря́тися и́стинѣ?
-
Препрѣ́нiе не от призва́вшаго вы́.
-
Ма́лъ ква́съ все́ смѣше́нiе ква́ситъ.
-
А́зъ надѣ́юся о ва́съ въ Го́сподѣ, я́ко ничто́же и́но разумѣ́ти бу́дете: смуща́яй же ва́съ понесе́тъ грѣ́хъ, кто́ бы ни бы́лъ.
-
[Зач. 212.] А́зъ же, бра́тiе, а́ще обрѣ́занiе еще́ проповѣ́дую, почто́ еще́ гони́мь е́смь? у́бо упраздни́ся собла́знъ кре́ста́.
-
О, да́бы отсѣче́ни бы́ли развраща́ющiи ва́съ.
-
Вы́ бо на свобо́ду зва́ни бы́сте, бра́тiе: то́чiю да не свобо́да ва́ша въ вину́ пло́ти, но любо́вiю рабо́тайте дру́гъ дру́гу.
-
И́бо ве́съ зако́нъ въ еди́нѣмъ словеси́ исполня́ется, во е́же: возлю́биши бли́жняго твоего́ я́коже себе́.
-
А́ще же дру́гъ дру́га угрыза́ете и снѣда́ете, блюди́теся, да не дру́гъ от дру́га истребле́ни бу́дете.
-
Глаго́лю же: ду́хомъ ходи́те, и по́хоти плотскі́я не соверша́йте:
-
пло́ть бо похотству́етъ на ду́ха, ду́хъ же на пло́ть: сiя́ же дру́гъ дру́гу проти́вятся, да не я́же хо́щете, сiя́ творите́.
-
А́ще ли ду́хомъ води́ми есте́, нѣ́сте подъ зако́номъ.
-
Явле́на же су́ть дѣла́ плотска́я, я́же су́ть прелюбодѣя́нiе, блу́дъ, нечистота́, студодѣя́нiе,
-
идолослуже́нiе, чародѣя́нiя, вражды́, рве́нiя, зави́ды, я́рости, разжже́нiя, ра́спри, собла́зны, е́реси,
-
за́висти, уби́йства, пiя́нства, безчи́нни кли́чи и подо́бная си́мъ: я́же предглаго́лю ва́мъ, я́коже и предреко́хъ, я́ко такова́я творя́щiи ца́рствiя Бо́жiя не наслѣ́дятъ.
-
[Зач. 213.] Пло́дъ же духо́вный е́сть любы́, ра́дость, ми́ръ, долготерпѣ́нiе, бла́гость, милосе́рдiе, вѣ́ра,
-
кро́тость, воздержа́нiе: на таковы́хъ нѣ́сть зако́на.
-
А и́же Христо́вы су́ть, пло́ть распя́ша со страстьми́ и похотьми́.
-
А́ще живе́мъ ду́хомъ, ду́хомъ и да хо́димъ.
-
Не быва́имъ тщесла́вни, дру́гъ дру́га раздража́юще, дру́гъ дру́гу зави́дяще.
-
Бра́тiе, а́ще и впаде́тъ человѣ́къ въ нѣ́кое прегрѣше́нiе, вы́ духо́внiи исправля́йте такова́го ду́хомъ кро́тости: блюды́й себе́, да не и ты́ искуше́нъ бу́деши.
-
[Зач. 214.] Дру́гъ дру́га тяготы́ носи́те, и та́ко испо́лните зако́нъ Христо́въ.
-
А́ще бо кто́ мни́тъ себе́ бы́ти что́, ничто́же сы́й, умо́мъ льсти́тъ себе́.
-
Дѣ́ло же свое́ да искуша́етъ кі́йждо, и тогда́ въ себѣ́ то́чiю хвале́нiе да и́мать, а не во инѣ́мъ:
-
кі́йждо бо свое́ бре́мя понесе́тъ.
-
Да обща́ется же учя́йся словеси́ уча́щему во всѣ́хъ благи́хъ.
-
Не льсти́теся: Бо́гъ поруга́емь не быва́етъ. Е́же бо а́ще сѣ́етъ человѣ́къ, то́жде и по́жнетъ:
-
я́ко сѣ́яй въ пло́ть свою́, от пло́ти по́жнетъ истлѣ́нiе: а сѣ́яй въ ду́хъ, от ду́ха по́жнетъ живо́тъ вѣ́чный.
-
До́брое же творя́ще, да не стужа́емъ си́: во вре́мя бо свое́ по́жнемъ, не ослабѣ́юще.
-
Тѣ́мже у́бо, до́ндеже вре́мя и́мамы, да дѣ́лаимъ благо́е ко всѣ́мъ, па́че же къ при́снымъ въ вѣ́рѣ.
-
[Зач. 215А.] Ви́дите, коли́цѣми кни́гами писа́хъ ва́мъ мое́ю руко́ю.
-
Ели́цы хотя́тъ хвали́тися по пло́ти, сі́и ну́дятъ вы́ обрѣ́затися, то́чiю да не кре́ста́ ра́ди Христо́ва гони́ми бу́дутъ:
-
ни бо́ обрѣ́зающiися са́ми зако́нъ храня́тъ, но хотя́тъ ва́мъ обрѣ́зоватися, да въ ва́шей пло́ти похва́лятся:
-
[Зач. 215Б.] мнѣ́ же да не бу́детъ хвали́тися, то́кмо о кре́стѣ́ Го́спода на́шего Иису́са Христа́, и́мже мнѣ́ мíръ распя́тся, и а́зъ мíру.
-
О Христѣ́ бо Иису́сѣ ни обрѣ́занiе что́ мо́жетъ, ни необрѣ́занiе, но но́ва тва́рь.
-
И ели́цы пра́виломъ си́мъ жи́телствуютъ, ми́ръ на ни́хъ и ми́лость, и на Изра́или Бо́жiи.
-
Про́чее, труды́ да никто́же ми́ дае́тъ: а́зъ бо я́звы Го́спода Иису́са на тѣ́лѣ мое́мъ ношу́.
-
Благода́ть Го́спода на́шего Иису́са Христа́ со ду́хомъ ва́шимъ, бра́тiе. Ами́нь.
Коне́цъ посла́нiю къ Гала́томъ: и́мать въ себѣ́ гла́въ 6, зача́лъ же церко́вныхъ 18.